Kierunek dostępny też na wydziale: POZNAŃ, GDAŃSK, GLIWICE

Specjalność: Pedagogika opiekuńczo – wychowawcza i socjoterapia

STUDIA I STOPNIA

Dlaczego warto wybrać specjalność: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i socjoterapia?

 

Specjalność Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i socjoterapia to dziedzina, która łączy w sobie naukę o kompleksowym wsparciu człowieka w jego rozwoju emocjonalnym, społecznym i wychowawczym. To pełna wyzwań, ale też pełna satysfakcji droga dla tych, którzy chcą poświęcić się pracy z innym człowiekiem, by zrozumieć jego potrzeby i pomóc mu osiągnąć pełny potencjał.

Podczas studiowania tej specjalności nauczysz się sztuki tworzenia bezpiecznej i wspierającej przestrzeni dla rozwoju drugiego człowieka oraz tego w jaki sposób wspierać innych w trudnościach i procesie samorealizacji. Rozwiniesz umiejętności wychowawcze, które pozwolą Ci na budowanie bliskiej relacji z podopiecznymi i stawianie im zdrowych granic. Będziesz w stanie wspierać rodziny w procesie wychowania i opieki, co ma kluczowe znaczenie dla holistycznego rozwoju jednostki.

Wybierając tę specjalność, wchodzisz w świat pełen możliwości, gdzie Twoja praca ma realny wpływ na życie innych. To droga, która pozwoli Ci nie tylko rozwijać swoje umiejętności i kompetencje, ale także wniesie pozytywne zmiany w społeczeństwie poprzez kształtowanie zdrowych relacji, wspieranie rozwoju osobistego i edukacyjnego oraz promowanie wartości takich jak empatia, szacunek i współpraca.

 

Dlaczego PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA I SOCJOTERAPIA?

 

ZDOBĘDZIESZ SZEROKĄ WIEDZĘ Z ZAKRESU:

  • prawa rodzinnego (akt, norm i implikacji prawnych w odniesieniu do rodziny oraz podstaw prawnych regulujących działalność organizacji wczesnego wspomagania),
  • procesu diagnozy pedagogicznej w kontekście pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjoterapii, w tym oceny potrzeb uczestników, identyfikacji czynników ryzyka i ochrony,
  • różnorodnych metod i technik terapeutycznych stosowanych w pracy z osobami o różnych potrzebach, takich jak terapia grupowa, indywidualna, techniki psychospołeczne, relaksacyjne czy też aktywności kreatywne,
  • technik terapeutycznych skupiających się na pracy z grupą, technik moderacji i prowadzenia grup terapeutycznych,
  • organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży oraz planowania aktywności edukacyjnych, rekreacyjnych, artystycznych i sportowych w ramach zajęć pozalekcyjnych,
  • Zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z opieką i wychowaniem dziecka, takich jak potrzeby rozwojowe, strategie wychowawcze, kreowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi, oraz umiejętność pracy z rodzinami,
  • podstawowych koncepcji i metod socjoterapii,
  • podstawowych aktów prawnych dotyczących opieki i praw rodziny, takich jak Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy,
  • zagadnień związanych z psychopatologią, takich jak zaburzenia psychiczne, procesy patologiczne w zachowaniu, teorie psychopatologiczne, oraz umiejętność rozpoznawania i analizowania symptomów zaburzeń psychicznych.

TWOJE UMIEJĘTNOŚCI obejmą zdolność do:

  • przeprowadzania różnorodnych form diagnozy, interpretacji zebranych danych oraz formułowania wniosków i rekomendacji terapeutycznych,
  • stosowania różnych metod terapeutycznych, budowania relacji terapeutycznej i prowadzenia sesji terapeutycznych,
  • planowania i realizacji działań opiekuńczych i wychowawczych oraz rozwiązywania problemów w pracy z dziećmi i młodzieżą,
  • komunikacji i empatii w kontekście pracy z uczestnikami terapii,
  • projektowania i prowadzenia różnorodnych form zajęć czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, kreatywnego podejścia do organizacji czasu wolnego oraz motywowania i angażowania uczestników zajęć,
  • zapewniania wsparcia i opieki dzieciom i młodzieży,
  • pracy z rodziną w celu wspierania rozwoju dzieci, umiejętność diagnozowania potrzeb i dostosowywania działań opiekuńczych,
  • analizy i interpretacji sytuacji społecznych, planowania i realizacji działań terapeutycznych,
  • stosowania prawa w praktyce zawodowej,
  • diagnozowania i identyfikowania objawów zaburzeń psychicznych, analizy i interpretacji zachowań.

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i socjoterapia i co dalej?

Absolwenci specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i socjoterapia realizowanej w ramach kierunku pedagogika są przygotowani do pracy:

  • jako pedagodzy w placówkach oświatowych i oświatowo-wychowawczych prowadzący zajęcia wspierające rozwój uczniów oraz działania profilaktyczne i interwencyjne;
  • jako terapeuci i doradcy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, gdzie mogą zajmować się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju oraz udzielać wsparcia rodzicom i nauczycielom;
  • jako specjaliści ds. edukacji w instytucjach pomocy społecznej (w instytucjach pomocy rodzinie, domach dziecka, ośrodkach pomocy społecznej) gdzie wspiera się rodziny i dzieci w sytuacjach kryzysowych i trudnych życiowych okolicznościach;
  • jako koordynatorzy projektów społecznych i edukacyjnych w organizacjach pozarządowych, fundacjach czy instytucjach rządowych zajmujących się programami edukacyjnymi, profilaktycznymi lub terapeutycznymi dla dzieci i młodzieży;
  • jako animatorzy kultury i edukacji społecznej angażujący się w działalność kulturalną, edukacyjną i społeczną, organizując warsztaty, spotkania, projekty edukacyjne i integracyjne dla dzieci, młodzieży i rodzin;
  • jako konsultanci edukacyjni w firmach edukacyjnych, wydawnictwach, agencjach edukacyjnych;
  • jako badacze i eksperci w dziedzinie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w instytutach badawczych, uczelniach wyższych, zajmując się analizą, oceną i rozwijaniem metod, programów i polityk edukacyjnych.

Wyżej wymienione stanowiska Absolwenci mogą obejmować zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym.

Uwaga: Stanowiska pracy zajmowane w instytucjach oświatowych wymagają posiadania kwalifikacji pedagogicznych.

ZOBACZ TAKŻE:

AKTUALNOŚCI Z BARTOSZYC:

Nasi Partnerzy