XIX Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja XXI wieku” w Zakopanem

Organizatorzy i uczestnicy na XIX Międzynarodowej Konferencji Naukowej Edukacja XXI wieku

 

XIX Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja XXI wieku” organizowana przez Wyższą Szkołę Bezpieczeństwa odbyła się w dniach 23-25 października 2024 roku w malowniczym Zakopanem. W wydarzeniu wzięli udział eksperci z Polski i świata, którzy dyskutowali na temat wyzwań i perspektyw rozwoju współczesnej edukacji. Konferencja zgromadziła specjalistów nie tylko z dziedziny edukacji, ale również z polityki, technologii i wojskowości.

 

Edukacja XXI wieku

Edukacja XXI wieku jest wyzwaniem, które odzwierciedla dążenie do przekształcenia tradycyjnych modeli edukacyjnych w kierunku nowoczesnych, zróżnicowanych i dynamicznych form nauczania oraz zarządzania wiedzą. Hasło to wskazuje na potrzebę dostosowania edukacji do zmieniających się realiów społecznych, technologicznych i politycznych, uwzględniając wyzwania, przed którymi stoi współczesne społeczeństwo – od globalizacji i międzykulturowości, przez transformacje cyfrowe, aż po problemy wynikające z niestabilności geopolitycznej i migracji. Konferencja odnosi się również do kryzysu polskiej edukacji, na który składają się niedobory kadrowe, przeciążony program nauczania, niewystarczające wsparcie dla uczniów z trudnościami oraz ograniczone finansowanie. Te problemy są pilnym wezwaniem do przemyślenia, jak polska edukacja może się zmieniać, aby skutecznie odpowiadać na potrzeby zarówno uczniów, jak i rynku pracy w XXI wieku.

„Edukacja XXI wieku” podkreśla, że nauczanie nie może dłużej funkcjonować w izolacji od bieżących wyzwań, a szkoły, uczelnie i inne instytucje edukacyjne muszą odgrywać podstawową rolę w kształtowaniu jednostek zdolnych do reagowania na dynamiczne zmiany. W tym kontekście edukacja staje się procesem ciągłego dostosowywania do nowych wymogów rynku pracy, rozwoju kompetencji cyfrowych oraz odpowiedzią na potrzeby różnorodnych grup społecznych.

 

Edukacja międzykulturowa i wyzwania progresywizmu w edukacji

Dr hab. Marek Bodziany, profesor Akademii Wojsk Lądowych, podjął temat wyzwań edukacji międzykulturowej w Polsce. Dr Milena Kaczmarczyk i dr Małgorzata Sławińska przeanalizowały krytycznie projekty edukacyjne na poziomie wczesnej edukacji. Dr hab. Ewa Kochanowska, omówiła z kolei znaczenie profesjonalizmu nauczyciela.  Dr Adam Krzyżanowski, przedstawił rolę szkolnictwa wyższego jako części systemu edukacji i wyzwań, jakie stawia przed nim Zintegrowany System Kwalifikacji. Dr hab. Zbigniew Werra zaprezentował personalistyczną koncepcję edukacji w przestrzeni politycznej, podkreślając zarówno korzyści, jak i potencjalne zagrożenia wynikające z tego podejścia.

 

Bezpieczeństwo uczniów i zdrowie psychiczne w szkołach

Podczas drugiej sesji obrad dr inż. Krystian Cuber  omówił procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych w szkołach, podkreślając istotę gotowości placówek oświatowych na różne zagrożenia. Dr Irena Sorokosz skupiła się na kondycji psychospołecznej uczniów szkół średnich, szczególnie w kontekście zdrowia psychicznego. Dr Gabriela Machaczek i dr Roman Waluś poruszyli temat reakcji na kryzysowe sytuacje w środowisku szkolnym. Dr Joanna Nowak zaprezentowała refleksję na temat doświadczeń dorosłej osoby z dysleksją, opisując trudności, z którymi mierzyła się w czasie edukacji. Dr hab. Krzysztof Prendecki przedstawił prezentację dotyczącą agresji w szkołach, ukazując wpływ chuligańskich obyczajów stadionowych na środowisko szkolne.

 

Technologia w edukacji XXI wieku

Trzecia sesja koncentrowała się na wpływie technologii. Dr Przemysław Polak zaprezentował, jak ChatGPT może wspomagać modelowanie procesów biznesowych. Mgr Krzysztof Chmielewski omówił teatralne gry fabularne jako narzędzie dydaktyczne w edukacji dotyczącej bezpieczeństwa międzynarodowego. Kapitan dr Albert Karolewski przedstawił temat szkoleń survivalowych  podkreślając ich rolę w kształceniu gotowości na kryzysowe sytuacje. Mgr Karolina Gorzkowska i mgr Sylwia Posiałdały zaprezentowały możliwości grafologii klinicznej, omawiając znaczenie badań pisma ręcznego w XXI wieku. Panie zachęcały również do wzięcia udziału w akcji Wypisz, Wyczytaj. Wiktor Kornaś omówił z kolei zastosowanie sztucznej inteligencji w psychologii, ukazując możliwości jej wykorzystania w analizach psychologicznych.

 

Wyzwania edukacji XXI wieku i rozwój społeczny

W czwartej sesji dr Agnieszka Domagała-Kręcioch przedstawiła charakterystykę pokolenia iGen i jego wpływ na podejście do edukacji. Dr hab. Monika Miczka-Pajestka i mgr Joanna Lorenc przedstawiły koncepcję odpowiedzialności podmiotowej w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju społecznego. Prof. dr hab. Rafał Majzner zaprezentował wyniki badań nad niepełnosprawnością głosową nauczycieli wczesnej edukacji. Dr Teresa Myjak opisała wyzwania współczesnej edukacji, podkreślając wpływ przemian społecznych. Mgr Ewa Stępniewicz omówiła konsekwencje wychowania w rodzinach dysfunkcyjnych, analizując ich wpływ na budowanie relacji w dorosłym życiu.

 

Panel Studencki na konferencji „Edukacja XXI wieku”

Piąta sesja obrad plenarnych, panel studencki, była wyjątkową okazją dla młodych badaczy do prezentacji swoich prac – dla wielu z nich był to pierwszy występ na międzynarodowej konferencji. Panel pokazał zaangażowanie studentów w rozwój nauki i ich wkład w poszerzanie wiedzy z zakresu edukacji. Mgr Agnieszka Gałańczuk i Mirella Papkowska omówiły wpływ lęku na zdolności poznawcze uczniów w procesie nauki. Szymon Szewczuk przybliżył aspekty prawne walki z alkoholizmem w kontekście kierujących pojazdami, a Izabela Wilk-Skubela omówiła wpływ pracy dydaktycznej na motywację uczniów szkoły podstawowej do nauki języka angielskiego. Dorota Woszek zwróciła uwagę na problemy wychowawcze i edukacyjne w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zaś Paweł Opaczyński przedstawił zagrożenia wynikające z rywalizacji amerykańsko-chińskiej dla bezpieczeństwa Polski. Magdalena Herman zaprezentowała wpływ arteterapii na funkcjonowanie psychospołeczne młodzieży z całościowym zaburzeniem rozwoju.

 

Podsumowanie

XIX Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja XXI wieku” była niezwykle cenną okazją do wymiany doświadczeń i poglądów między specjalistami z różnych dziedzin. Konferencja ukazała szerokie spektrum problemów i wyzwań współczesnej edukacji, podkreślając wagę innowacji technologicznych, dialogu międzykulturowego oraz odpowiedzi na globalne kryzysy społeczne.

Testimonial by Wiktor Kornaś
Absolwent studiów licencjackich na kierunku psychologia w Wydziale Gliwickim Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa. Członek redakcji bloga. Edukacja akademicka i zainteresowania badawcze skupiają się na psychologii klinicznej Przeprowadził badania nad zespołem stresu pourazowego (PTSD) wśród ukraińskich uchodźców wojennych w 2023 roku. Interesuje się sztuczną inteligencją (AI), zwłaszcza jej relacjami z człowiekiem oraz zastosowaniami w wojskowości i propagandzie. Zainteresowania naukowe nie ograniczają się tylko do teorii, ale obejmują także praktyczne aspekty wykorzystania AI.
Wiktor Kornaś
Kategorie:
Ostatnio dodane w tej kategorii: