Koło Naukowe Jawor to dynamicznie rozwijająca się inicjatywa na jaworznickim wydziale Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa. Organizowanie wykładów otwartych jest jednym z kluczowych elementów działalności koła, które ma na celu popularyzację wiedzy oraz integrację społeczności akademickiej i lokalnej. W ramach najnowszego wydarzenia, uczestnicy mieli okazję wysłuchać dwóch fascynujących wykładów. Dr Edyta Bochnia zaprezentowała temat „Syndrom wyczerpania szkolnego wśród młodzieży”, natomiast Wiktor Kornaś podzielił się swoją wiedzą na temat „Uzależnienia od przyjemności”.
Tematyka wykładów otwartych
Wiktor Kornaś w swoim wykładzie poruszył niezwykle aktualny temat, jakim są uzależnienia od przyjemności. Wyjaśnił, w jaki sposób nadmiar bodźców, takich jak media społecznościowe czy gry komputerowe, wpływa na naszą psychikę. Prelegent podkreślił, że uzależnienie od przyjemności jest jednym z wyzwań współczesnego świata, które wymaga refleksji i konkretnych rozwiązań.
Dr Edyta Bochnia skupiła się na problemie wypalenia szkolnego wśród młodzieży. Syndrom ten, będący reakcją na nadmiar obowiązków oraz presję osiągnięć, wpływa nie tylko na wyniki w nauce, ale także na zdrowie psychiczne. Dr Bochnia przedstawiła konkretne przykłady oraz omówiła sposoby radzenia sobie z tym zjawiskiem.
Przebieg wydarzenia
Wykład otwarty cieszył się dużym zainteresowaniem – wzięło w nim udział kilkadziesiąt osób. Szczególnym wyróżnieniem było zaproszenie szkół średnich, które mogły uczestniczyć w wydarzeniu zarówno stacjonarnie, jak i online. Jedna ze szkół była obecna na miejscu w wydziale, a cztery inne śledziły wykład za pośrednictwem transmisji internetowej.
Prelekcje były prowadzone w przystępny i angażujący sposób, a uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań po ich zakończeniu. Dyskusja, która wywiązała się między prelegentami a publicznością, wzbogaciła wydarzenie o nowe perspektywy. Uczestnicy byli zgodni, że wykład otwarty dostarczył im cennych informacji i skłonił do refleksji. Prelegenci podkreślili znaczenie otwartego dialogu i dzielenia się wiedzą w takich formatach.
Dlaczego warto brać udział w wykładach otwartych?
Wykłady otwarte to doskonała okazja do poszerzenia wiedzy, poznania ekspertów z różnych dziedzin oraz wymiany poglądów. Uczestnictwo w takich wydarzeniach pozwala nie tylko na zdobycie nowych informacji, ale również na rozwój osobisty poprzez dyskusje i refleksje nad omawianymi tematami. Takie inicjatywy są kluczowe w budowaniu społeczności naukowej, sprzyjają tworzeniu nowych kontaktów zawodowych i towarzyskich. Co więcej, otwarty format wydarzeń umożliwia zaangażowanie szerszej publiczności, w tym młodzieży szkolnej, co pomaga rozbudzać zainteresowanie nauką i badaniami.