Oczami studentów – „Współczesne trendy na rynku pracy, czyli kompetencje i kwalifikacje oczekiwane przez pracodawców od absolwentów i kandydatów do pracy”

Zbliża się czerwiec, a więc co za tym idzie?  Zakończenie edukacji będzie świętować tysiące ludzi, w tym absolwenci szkół wyższych. I właśnie wtedy większość z nich stanie przed jednym z ważniejszych pytań w swoim życiu oraz podjęciem decyzji w jakim kierunku zawodowym powinna iść ich przyszłość.

Wraz z upływem czasu zmieniają się obowiązujące zasady, pożądane zachowana, ale także trendy panujące na obecnym rynku pracy. Niewątpliwie, jest to związane z rozwojem technologii na skalę światową oraz wszelkimi towarzyszącymi mu nowinkami, które bezsprzecznie mają wpływ na ukierunkowanie rynku pracy.

Z pewnością dzięki rozwojowi powstał nowy trend, który możemy scharakteryzować jako tworzenie nowych miejsc pracy ściśle związanych z nowoczesną techniką oraz technologią. Jeszcze kilka lat temu większość z nas nie słyszała o kimś takim jak traffic manager, czy też webmaster, a tymczasem są to zawody przyszłości. Dzięki temu zjawisku, dużo młodych ludzi posiada perspektywy na kreowanie stanowisk na podstawie własnych umiejętności i zdobywanego doświadczenia.

XXI wiek wprowadził również zmiany funkcjonowania w pracy. Coraz częściej możemy się spotkać z ofertami pracy zdalnej, wzrósł także odsetek ofert pracy etatowej. Dla wielu ludzi, w tym na przykład dla matek, posiadających młodsze dzieci jest to olbrzymie ułatwienie i ukłon w ich stronę od pracodawców. Aktualnie w relacjach pracodawca-pracownik, ten drugi jest bardziej niż kiedyś doceniany, szanowany i dzięki temu spełniony, także otwarty na wszelkie działania rozwijające i wzbogacające jego wiedzę czy ewentualne przekwalifikowanie.

Niewątpliwie w kwestiach działań motywacyjnych pozafinansowo możemy dopatrzeć się aktualnie panującego trendu, jakim jest powrót do tradycyjnych kiedyś benefitów, czyli dodatkowych świadczeń.  Wszelkiego rodzaju karnety zniżkowe oraz dodatkowe zaopatrzenie miejsca pracy, stają się coraz częściej codziennością. Według najnowszych badań przeprowadzonych w tym temacie okazuje się, że pracownicy patrzą przychylniejszym okiem na wszelkie dodatkowe świadczenia zdrowotne oraz pełnowymiarowy urlop. Aby więc zachęcić potencjalnego pracownika oraz zmotywować i docenić pracującego, można zaoferować mu benefity, zapewniające pewien rodzaj stabilności.

Wraz z rozwojem rynku pracy coraz częściej mamy do czynienia ze zjawiskiem outsourcingu i boomerang workers. Outsourcing, czyli wydzielenie z przedsiębiorstwa niektórych funkcji i przekazanie ich do wykonania innym, zewnętrznym podmiotom, według specjalistów jest spowodowany deficytem pracowników, a w szczególności ekspertów w danej dziedzinie. Natomiast boomerang workers , czyli tzw. powracający pracownicy, również staje się coraz częstszym zjawiskiem w wielu firmach. Nazywamy tak sytuację, gdy odchodzący z pracy ludzie starają się podtrzymywać pozytywne relacje z pracodawcą, aby w sytuacji, gdy nie odnajdą się w nowej sytuacji zawodowej mogli powrócić na wcześniej obejmowane stanowisko, w poprzedniej firmie. Najczęściej pracodawca chętnie przyjmuje z powrotem pracowników, aby móc korzystać z jego nowo zdobytego doświadczenia i wykorzystać je w swoim miejscu pracy.

Dzięki obserwacji aktualnych trendów na rynku pracy można jednoznacznie stwierdzić, iż miał na to wpływ rozwój technologiczny, ale także podwyższenie samoświadomości u pracowników, którzy są coraz bardziej doceniani przez pracodawców.

Każdy kto był w sytuacji posiadania statusu bezrobotnego i aktywnie poszukującego pracy, wie, jak trudno jest się odnaleźć w tej sytuacji.  Czasami może to wynikać z posiadania zbyt niskich kwalifikacji na dane, interesujące nas stanowisko. Niezmiennie od lat  przeprowadzane są badania na temat aktualnie pożądanych kwalifikacji i kompetencji, które są pożądane od absolwentów i pracowników przez pracodawców.  Takie badania prowadzone są w bardzo wielu aspektach, często zależnych od konkretnego zawodu oraz w wybranych kategoriach.

„Europejskie Ramy Odniesienia” wyróżniają osiem najważniejszych według pracodawców kompetencji pożądanych. Są to m.in.:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;
  • porozumiewanie się w językach obcych;
  • kompetencje społeczne i obywatelskie;
  • inicjatywność i przedsiębiorczość;
  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
  • świadomość i ekspresja kulturalna;
  • kompetencje informatyczne;
  • umiejętność uczenia się.

Oczywiste jest, iż kwalifikacje zależą od danego stanowiska, natomiast możemy wyróżnić kilka podstawowych, które odnoszą się do większości zawodów, tj.:

  • wykształcenie;
  • certyfikaty;
  • znajomość języka obcego;

Pracodawcy stworzyli również zestaw cech, które powinien posiadać, według nich, idealny pracownik. Są to:

  • Pracowitość;
  • Uczciwość;
  • Lojalność;
  • Komunikatywność;
  • Zaangażowanie.

Kompetencje i kwalifikacje, których oczekują pracodawcy są bardzo zróżnicowane, przez kwestie różnorodności zawodowej. Natomiast powyższe zestawienie pokazuje, że istnieją cechy uniwersalne, których pracodawca oczekuje od każdego pracownika, bez względu na rodzaj wykonywany rodzaj pracy i, że warto je w sobie rozwijać już w trakcie studiów.

Bibliografia:

http://www.hrnews.pl/TopNews,4920,4-najmocniejsze-trendy.aspx

https://www.jobs.pl/poradniki/pozadane-cechy-pracownika-7ndash-masz-je

http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/60/id/1179

http://obserwatorium.mazowsze.pl/pliki/files/Raport%20z%20badan%20empirycznych_final.pdf

Autor: Dagmara Kosmala, studentka I roku kierunku psychologia