Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa mówi „nie” mowie nienawiści

7 marca 2019 r. w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w Gubinie, placówce partnerskiej Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, odbyła się międzyszkolna debata na temat wpływu mediów społecznościowych na kształtowanie postaw społecznych.
Wydarzenie to uświetniła swoją obecnością reprezentantka naszej Uczelni, p. dr Anna Stoppel, która wygłosiła wykład  pt. Mowa nienawiści w mediach społecznościowych a postawy i zachowania młodzieży. Pani doktor  wzięła udział w pracach jury oceniającego debatę oksfordzką poruszającą ww. kwestię, a także wręczyła nagrodę dla najlepszego mówcy w debacie- Martyny Kowalskiej z kl. 1 TE. Zjawisko mowy nienawiści w przestrzeni wirtualnej – a zwłaszcza w mediach społecznościowych – nie jest niczym nowym. W obliczu różnych tragicznych wydarzeń ostatnich tygodni dochodzi do nas jednak, że skutki panoszenia się mowy nienawiści (w każdym możliwym wymiarze i przestrzeni, bo przecież mowa nienawiści to także grafiki, memy, dowcipy, komentarze podszyte agresją i uprzedzeniami etc.) mogą dosięgnąć nas wszystkich. To słowa tworzą przestrzeń. Nasze słowa. To jakiego używamy języka – w stosunku do naszych bliskich, rówieśników, znajomych, nauczycieli – ma wpływ na przestrzeń komunikacyjną, w jakiej żyjemy – wychowujemy się, czerpiemy wzorce lub czerpią
je (albo będą w przyszłości) nasze dzieci.
Nie powinniśmy pozostawać bierni na szalejącą mowę nienawiści. To, do czego może prowadzić bagatelizowanie agresywnego języka, świetnie prezentuje poniższa “piramida nienawiści” amerykańskiego psychologa Gordona Allporta. Przedstawia ona potencjalny rozwój wypadków w sytuacji zignorowania pierwszych symptomów, jakimi są podsycane nienawiścią komentarze.

Gdy słowa zaczynają być złe, pojawia się w nich agresja, brakuje kultury, zaczynasz drogę w górę piramidy!!!

Mowa nienawiści to forma przemocy!

Mowa nienawiści to przestępstwo!

 

Zdjęcia wykorzystane za zgodą ZSLiT z Gubina

Fotorelacja z debaty –http://www.zslit.gubin.pl/ii-miedzyszkolna-debata-oksfordzka/