Specjalność: Pedagogika opiekuńczo – wychowawcza

STUDIA II STOPNIA

OPIS I PERSPEKTYWY ZAWODOWE

Dlaczego warto wybrać specjalność: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza?

Celem kształcenia w ramach specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza jest przekazanie studentom w praktyczny sposób najnowszych osiągnięć z zakresu obszaru planowania oraz organizowania pracy opiekuńczo-wychowawczej, z wykorzystaniem efektywnych form i metod pracy wychowawczej, kierowanych dla zróżnicowanych grup odbiorów.

Praca ta będzie obejmowała zarówno diagnozowanie potrzeb rozwojowych i wychowawczych podopiecznych, jak i organizowanie oraz realizowanie opieki nad dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, a także podejmowanie określonych interwencji w przypadku pojawiających się trudności czy konieczności niesienia pomocy i wsparcia dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

Dlaczego PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA?

ZDOBĘDZIESZ SZEROKĄ WIEDZĘ Z ZAKRESU:

  • procesu diagnozowania potrzeb edukacyjnych uczniów, obejmującego analizę ich zachowań, osiągnięć i trudności w nauce,
  • różnych podejść i metod pracy mających na celu wspieranie rozwoju ucznia oraz tworzenie sprzyjającego środowiska wychowawczego,
  • niekonwencjonalnych metody i formy pracy pedagogicznej,
  • podstaw wiedzy o rodzinie ze szczególnym uwzględnieniem relacji rodzinnych oraz ich znaczenia dla rozwoju dziecka,
  • różnych modeli rodzin oraz podstawowych informacji i form wsparcia dla rodzin,
  • teorii rozwoju człowieka, mechanizmów uczenia się, czynników wpływających na zachowanie oraz możliwych zaburzeń rozwojowych i klinicznych;
  • różnych strategii i podejść wychowawczych.

TWOJE UMIEJĘTNOŚCI obejmą zdolność do:

  • analizowania i interpretowania danych związanych z zachowaniem, osiągnięciami oraz potrzebami edukacyjnymi uczniów w celu skutecznego planowania indywidualnych działań wspierających,
  • projektowania i wdrażania różnorodnych działań opiekuńczych i wychowawczych, które sprzyjają rozwojowi uczniów oraz tworzą pozytywne środowisko wychowawcze,
  • stosowania alternatywnych metod nauczania i wychowania, takich jak metody aktywne, kreatywne i interdyscyplinarne, aby zwiększyć zaangażowanie uczniów i poprawić efektywność nauczania,
  • rozpoznawania różnorodnych modeli rodziny, analizowania dynamiki rodzinnej oraz wdrażania strategii wsparcia rodzinnego w kontekście rozwoju dziecka,
  • identyfikowania etapów rozwoju człowieka, mechanizmów uczenia się, czynników wpływających na zachowanie oraz rozpoznawania potencjalnych problemów rozwojowych i klinicznych,
  • stosowania różnorodnych strategii wychowawczych, takich jak modelowanie zachowań, efektywna komunikacja, rozwiązywanie konfliktów oraz udzielanie wsparcia emocjonalnego, w celu budowania zdrowych relacji i wspierania rozwoju uczniów.

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i co dalej?

Absolwenci specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza realizowanej w ramach kierunku pedagogika na studiach magisterskich są przygotowani do pracy:

  • jako pedagog odpowiedzialny za planowanie i realizację działań edukacyjnych, wspieranie rozwoju osobistego i społecznego uczniów, diagnozowanie potrzeb edukacyjnych i tworzenie indywidualnych planów wsparcia;
  • jako pedagog resocjalizacyjny pracujący z osobami mającymi problemy adaptacyjne i społeczne, wspierający reintegrację społeczną, organizację działań resocjalizacyjnych i prewencyjnych;
  • jako specjalista ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej oceniający i diagnozujący trudności edukacyjne i wychowawcze oraz udzielający wsparcia psychologicznego i pedagogicznego uczniom także przy współpraca z rodzicami i nauczycielami;
  • jako pracownik socjalny pomagający rodzinom i jednostkom w trudnej sytuacji życiowej, organizujący działania wspierające i prewencyjne także przy współpracy z innymi instytucjami;
  • jako koordynator działań wychowawczych odpowiedzialny za panowanie i koordynację działań wychowawczych w placówkach oświatowych;
  • jako animator czasu wolnego odpowiedzialny za organizację i prowadzenie zajęć pozalekcyjnych i kulturalno-edukacyjnych dla dzieci i młodzieży oraz za wspieranie rozwoju zainteresowań i pasji podopiecznych,
  • jako terapeuta pedagogiczny pracujący z uczniami mającymi trudności w nauce i zachowaniu;
  • jako trener lub instruktor zajęć wychowawczych zajmujący się prowadzeniem szkoleń, warsztatów i zajęć wychowawczych dla nauczycieli, rodziców i innych specjalistów.

 

Wyżej wymienione stanowiska Absolwenci mogą obejmować zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym.

Uwaga: Stanowiska pracy zajmowane w instytucjach oświatowych wymagają posiadania kwalifikacji pedagogicznych.

ZOBACZ TAKŻE:

AKTUALNOŚCI Z GLIWIC:

Nasi Partnerzy