Dr Anna KURKIEWICZ

Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych, oraz Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii filozofii.Dr Anna Kurkiewicz

Obszar zainteresowań badawczych: bezpieczeństwo wspólnotowe, relacyjny wymiar bezpieczeństwa, filozofia bezpieczeństwa, bezpieczeństwo ontologiczne i epistemologiczne, technologia władzy, władza i panowanie, ujęcie kategorii prawdy w myśli filozoficznej i politycznej, filozofia i myśl rosyjska, filozoficzne i dialogiczne podstawy edukacji, rola krytycznego myślenia w edukacji. Autorka książki: Dialektyka prawdy w myśli rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego, oraz publikacji z zakresu metafizyki religijnej, filozofii bezpieczeństwa, bezpieczeństwa wspólnotowego, relacji władzy i panowania, filozoficznych podstaw edukacji, roli krytycznego myślenia w edukacji.

  1. A. Kurkiewicz, Prawda i sens a edukacja, (w:) „Polski system edukacji po reformie 1999 roku. Stan, perspektywy, zagrożenia”, Poznań-Warszawa 2005;
  2. Kurkiewicz, Lwa Szestowa zapytanie o prawdę, (w:) „Sprawy Wschodnie”, Czasopismo Instytutu Wschodniego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2005, zeszyt 1(8);
  3. Kurkiewicz, Fenomen rosyjskiego ujęcia prawdy, (w:) „Sprawy Wschodnie”, Czasopismo Instytutu Wschodniego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2005, zeszyt 2-3(9-10);
  4. Kurkiewicz, Wokół „przeklętych pytań”, recenzja, (w:) „Sprawy Wschodnie”. Czasopismo Instytutu Wschodniego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2005, zeszyt 2-3(9-10), ISSN 1644-0390;
  5. Kurkiewicz, Między milczeniem a słowem, czyli rzecz o szestowowym paradoksie, (w:) „Zeszyty filozoficzne”, Poznań 2006 nr 12-13;
  6. Kurkiewicz, Przestrzeń ludzkiej egzystencji horyzontem doświadczania prawdy. Szestowa szaleństwo wiary, (w:) „Sprawy Wschodnie”, Czasopismo Instytutu Wschodniego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2006 zeszyt 1-2 (11-12);
  7. Kurkiewicz, Wolność wobec ściany „powszechnych oczywistości”. Tropami rosyjskich myślicieli, Problemy/dyskusje, Wolność – szkice i studia, t.VII Poznań 2007;
  8. Kurkiewicz, Byt a konkretne istnienie (бытие а сущее). Z myśli rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego (w:) „Przegląd Filozoficzny”, rocznik 18, Warszawa 2009, nr 1(69);
  9. Kurkiewicz, „Dialektyka Prawdy” w rosyjskim imperium, (w:) „Fenomen rosyjskiego komunizmu. Geneza, konteksty, konsekwencje”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010;
  10. Kurkiewicz, Ontologizm, czyli pierwotne zanurzenie w bycie. Z myśli rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego, (w:) „Rosja współczesna: dziedzictwo i przyszłość, Toruń 2010;
  11. Kurkiewicz, Sacrum wrócone, sacrum ocalone – czyli o synergicznej antropologii Siergieja Chorużego, (w:) „Przegląd Religioznawczy”, 2012, nr 3 (245);
  12. Kurkiewicz, Soborowe oblicze kolektywizmu, (w:) „Tożsamość, wspólnotowość, kolektywizm w kulturze rosyjskiej” pod red. A. Raźny, Kraków 2013;
  13. Kurkiewicz, Filozoficzne podstawy refleksji wokół bezpieczeństwa, (w:) „Edukacja dla bezpieczeństwa. Wyzwania i zagrożenia w XXI wieku. Prawo i edukacja jako gwarant bezpieczeństwa jednostki”, pod red. M. Borkowski, M. Stańczyk-Minkiewicz, I. Ziemkiewicz-Gawlik, WSB Poznań 2013, s.157-167
  14. Kurkiewicz, Pedagogika międzykulturowa a pytanie o “innego” (w:) “Edukacja dla Bezpieczeństwa”, Przegląd Naukowo-Metodyczny, Rok VI Numer 4/2013 (21);
  15. Kurkiewicz, Doświadczenie graniczne a pytanie o człowieka integralnego. Rozważania wokół tożsamość w świecie ponowoczesnym, (w:) „Bezpieczeństwo – wielorakie perspektywy. Człowiek – społeczeństwo – państwo”, pod red. W. Horyń, N. Dębowska, WSB Poznań 2014;
  16. Kurkiewicz, Bezpieczeństwo w świecie płynnej nowoczesności. Aksjologiczne konteksty. (w:) “Edukacja dla Bezpieczeństwa”, Przegląd Naukowo-Metodyczny, Rok VII Numer 2/2014 (23;)
  17. Kurkiewicz, Motywy zainteresowań studentów kierunkiem Bezpieczeństwo w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa (w:) Infrastruktura krytyczna w procesie Zarządzania w sytuacjach kryzysowych, pod red. A. Gałecki, A. Kurkiewicz, S. Mikołajczak – współautorstwo, Poznań 2014;
  18. Kurkiewicz, Truth – the Cultural and Religious Entanglement of Categories. A Contribiution to the Reflections over Ortodox Thought (w:) Faith and reason in Russion Thought, Kraków 2015;
  19. Kurkiewicz, Russia in The Horizon of Other. Philosophical Reflection on Category “Dissimilarity” (w:) European Journal of Transformation Studies, Vol. 2, suppl. 1. Ukraine – Russia – Syria, Tibilisi 2014;
  20. Kurkiewicz, Searching for certainty: Russian and Post-Secular Thought (w:) Overcoming the Secular. Russian Religious Philosophy and Post-Secularism, Kraków 2015;
  21. Kurkiewicz, Dialektyka prawdy w myśli rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego, Toruń 2014, ISBN 978-83-7780-661-6 – KSIĄŻKA;
  22. Kurkiewicz, Pogłębione rozumienie jako gwarant bezpieczeństwa – granice dialogu z Rosją (w:) T.Z. Leszczyński (red.) “Bezpieczeństwo Europy: uwarunkowania społeczne”, Kraków 2015, pp. 104-114;
  23. Kurkiewicz, Pamięć o przeszłości a konstruowanie bezpieczeństwa w planie teraźniejszym i przyszłym (w:) “Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”/”Central European Political Studies” 4/2015, WNPiD UAM, Poznań 2015, pp. 193-304;
  24. Kurkiewicz, Idea wspólnoty w przestrzeni religii i władzy. Tradycja i myśl rosyjska a Nancy’ego refleksja polityczna (w:) „Przegląd religioznawczy”, 2015, nr 2 (256);
  25. Kurkiewicz, Safety and the (in)ability to think – the role of education in shaping critical thinking (w:) Security in the conditions of bifurcation of the international system. Challenges for policy and education / Ed. Mariusz Brodnicki, Gracjan Cimek, Dominik Bień. – K.: Talkom, 2016. – 160 p.;
  26. Kurkiewicz, Bezpieczeństwo relacyjne jako element konstytutywny wspólnoty (w:) SCHOLA-2016: Сборник научных статей факультета политологии Московского государственного университета имени М. В. Ломоносова / Под ред. А.Ю.Шутова и А. А. Ширинянца. Сост. А. И. Волошин. — М.: Центр стратегической конъюнктуры, 2016;
  27. Kurkiewicz, Rosyjski imperializm a wojna hybrydowa. Pytanie o równowagę i  bezpieczeństwo międzynarodowe (w:) “Edukacja dla Bezpieczeństwa”, Przegląd Naukowo-Metodyczny, Rok IX Nr 3/2016 (32);
  28. Kurkiewicz, Wpływ formy przekazu na bezpieczeństwo rozumienia i przetwarzania informacji w środowisku akademickim na przykładzie WSB z siedzibą w Poznaniu (w:) Bezpieczeństwo – wielorakie perspektywy. Racjonalność a bezpieczeństwo organizacji, pod red.: M. Kuć, A. Zduniak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu 2016
  29. Kurkiewicz, Bezpieczeństwo ontologiczne w planie „Innego-Obcego” (w:;) Oblicza obcości pod red. M. Jedliński, K. Witczak, Oficyna Wydawnicza Epigram, Poznań 2016;
  30. Kurkiewicz, Pewność a prawda – wnętrze czy zewnętrze świata. Pytanie o bezpieczeństwo ontologiczne (na tropach Fausta), Rozdział, Książka: Epistemologia doświadczenia religijnego w XX-wiecznej filozofii rosyjskiej i żydowskiejKraków 2018;
  31. Kurkiewicz, Bezpieczeństwo relacyjne – podstawy konstytucji wspólnotyRozdziałKsiążka: Polska – Rosja W świecie globalnych przeobrażeńWarszawa-Siedlce 2018;
  32. Kurkiewicz, Przemoc i władza – pytanie o bezpieczeństwo w warunkach komunikacyjnej opresji. Mitologia powtórzonego komunizmu – (w:) Wschodioznawstwo 2018, Wrocław 2018;
  33. Kurkiewicz, Technologia władzy a postrzeganie wspólnoty, pytanie o granice bezpieczeństwa, (w:) De Securitate et Defensione O Bezpieczeństwie i Obronności Nr 2(4)/2018, Siedlce UPH 2018;
  34. Kurkiewicz, „Władza, przemoc i panowanie a urządzenia bezpieczeństwa”, (w:) Rewolucje, motywy, idee, ideologie : zbiór studiów / redakcja naukowa Joanna Farysej, Grzegorz Kucharczyk, Karol Siemaszko ; Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, 2019;
  35. Kurkiewicz, „Parezja polityczna a totalność prawdy – zagrożone bezpieczeństwo”, (w:) Współczesne zagrożenia bezpieczeństwa państwa. Cz. 1, Biała Podlaska 2020.
  36. А. Куркевич (A. Kurkiewicz), „Технология власти и восприятие сообщества: вопрос о границах безопасности”, (w:) Русская Политология — Russian Political Science. 2020 № 3 (16);
  37. A. Kurkiewicz, Technology of power and the perception of communitythe question about the limits of security (w:) Przegląd Naukowo-Metodyczny Rok XIII Nr 4/2020 (49)Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu  ISSN: 1899-352.

 

Cóż to jest prawda? Moment Piłatowego zapytania uwieczniony na obrazie Mikołaja Ge powraca w dialektycznym ruchu: nieustannego pytania o prawdę w rosyjskiej filozofii Anna Kurkiewicz 0 Dialektyka Prawdy - okładkareligijnej. Książka Dialektyka Prawdy w myśli rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego stanowi próbę uchwycenia dwóch kategorii występujących w języku rosyjskim, a szczególnie obecnych w rosyjskiej myśli filozoficznej, którym odpowiada w języku polskim jedno słowo `prawda`. Z jednej strony jest to termin istina, określany również jako prawda-istina. Istina ujmowana jest jako prawda wyższa, obiektywna, absolutna, niepodważalna, wieczna. Z drugiej strony jest to rosyjski termin prawda, oddawany także jako prawda-sprawiedliwość; tak rozumiana bywa prawda określana jako niższa, subiektywna, względna, podważalna, ludzka (odnoszona za każdym razem do ludzkiego bytu), przeciwstawiana kłamstwu i niesprawiedliwości. Praca koncentruje się na eksplikacji kategorii istina jako tej, która ujmowana jest w horyzoncie prawdy, czyli w horyzoncie ludzkiego bytu, inaczej w horyzoncie anthropos, gdyż prawda-sprawiedliwość z tym ostatnim jest wiązana. Należy podkreślić, co istotne dla przedmiotu badań, że owa szczególna dychotomia rysująca się na gruncie kategoryzacji pojęcia wdziera się wraz z całokształtem specyfiki języka rosyjskiego (w którym wyraźne są dwa pola semantyczne, obrazujące przestrzeń znaczenia przywołanej kategorii) w obszar filozoficznego namysłu nad zagadnieniem prawdy. Owemu rosyjskiemu `podwójnemu` pojęciu istina – prawda odpowiada w innych językach europejskich (tak jak i w polskim) jedno słowo (pol. prawda, ang. truth, fr. vérité czy niem. Wahrheit).

Od Autorki