Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
STUDIA PODYPLOMOWE
CEL STUDIÓW
Trzysemestralne studia podyplomowe (niestacjonarne) na kierunku Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu pozwalają zdobyć przygotowanie z zakresu pedagogiki specjalnej, czyli kwalifikacje potrzebne do pracy z osobą / uczniem niepełnosprawnym intelektualnie, w szczególności ze spektrum autyzmu w tym zespołem Aspergera. Po studiach uzyskasz kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej lub w dodatkowym jej zakresie, co umożliwi prowadzenia zajęć w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych lub integracyjnych w zgłębianym obszarze.
W trakcie studiów na kierunku Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zdobędziesz wiedzę i umiejętności m.in. z zakresu:
- pedagogiki specjalnej,
- psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii,
- dydaktyki i metodyki nauczania,
- poszerzonej dydaktyki specjalnej w odniesieniu do dzieci i młodzieży z autyzmem i zespołem Aspergera i różnych etapów edukacji,
- komunikacji interpersonalnej.
W programie studiów m. in.:
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej,
- Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii,
- Metodyka nauczania osób ze spektrum autyzmu,
- Metody wsparcia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną,
- Opracowywanie programów edukacyjno-terapeutycznych,
- Poradnictwo i profilaktyka psychologiczna,
- Psychostymulacyjna diagnoza i programowanie pracy rewalidacyjnej,
- Regulacje prawne edukacji osób niepełnosprawnych,
- Terapia psychopedagogiczna osób ze spektrum autyzmu,
- Wczesny autyzm dziecięcy – diagnoza i terapia,
- Wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej i psychiatrii,
- Zespół Aspergera – diagnoza i terapia.
Podstawa prawna
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela,
„Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
1.1 Standard ma zastosowanie do kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka: 1) w zakresie: a) edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki), b) edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki), c) edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, d) pedagogiki leczniczo-terapeutycznej, e) edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, f) edukacji włączającej, 2) w zakresie: a) pedagogiki resocjalizacyjnej, b) logopedii, c) pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), d) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – zwanego dalej „zawodem nauczyciela”.
1.13. Kształcenie, o którym mowa w ust. 1.1, może być prowadzone również na studiach podyplomowych. 1.14. Studia podyplomowe trwają nie krócej niż 3 semestry”
DLA KOGO?
Studia są przeznaczone dla absolwentów studiów wyższych posiadających przygotowanie pedagogiczne:
- osób, które „1) posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej” (DZ.U.2019.1450);
- osób które „2) posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej” (DZ.U.2019.1450);
- nauczycieli, psychologów, pedagogów i innych, spełniający powyższe warunki.
WARUNKI UKOŃCZENIA STUDIÓW
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest:
- Uzyskanie zaliczeń oraz zdanie egzaminów określonych w planie studiów;
- Pozytywna ocena z egzaminu dyplomowego;
- Uregulowanie opłat za studia, o których mowa w Regulaminie Studiów Podyplomowych.
OPŁATY ZA STUDIA
Opłata miesięczna: 480 zł; semestralna: 2630 zł; jednorazowa: 7400 zł