Kierunek dostępny też na wydziale: GDAŃSK, GLIWICE, BARTOSZYCE

Specjalność: Terapia zajęciowa

STUDIA I STOPNIA

OPIS I PERSPEKTYWY ZAWODOWE

Dlaczego warto wybrać specjalność: Terapia zajęciowa?

Specjalność Terapia zajęciowa na kierunku Pedagogika to obszar, w którym nauka i praktyka łączą się ze sobą w celu wspierania rozwoju jednostek o różnorodnych potrzebach. Wszelkie działania podejmowane w ramach terapii zajęciowej mają na celu holistyczne podejście do człowieka, z uwzględnieniem jego fizycznych, emocjonalnych i społecznych wymogów oraz wspieranie go w osiąganiu jak największej niezależności, samodzielności i satysfakcji z życia. Jeśli zależy Ci na tym, żeby człowiek rozwijał się w sposób zrównoważony i był zadowolony ze swojego życia, to Terapia zajęciowa będzie dla Ciebie idealną ścieżką edukacyjną.

Studiowanie specjalności Terapia zajęciowa pozwoli Ci na dogłębne zrozumienie roli zajęć terapeutycznych w procesie kształcenia i rozwoju człowieka. Możliwość praktycznego uczestnictwa w sesjach terapeutycznych oraz obserwacji terapeutów natomiast, zapewni Ci nie tylko poszerzenie wiedzy teoretycznej ale również okazję zdobycia doświadczenia, które będzie nieocenione zarówno przez pracodawców, jak i przez społeczność.

Terapia zajęciowa to nie tylko fascynująca dziedzina nauki, ale także obszar, który otwiera Ci drzwi do wszechstronnych możliwości rozwoju osobistego i zawodowego. To dziedzina nauki, która pozwoli Ci realnie wpływać na jakość swojego życia oraz życia innych osób, budując przy tym umiejętności kluczowe dla osiągnięcia pełni potencjału i zadowolenia.

 

Dlaczego TERAPIA ZAJĘCIOWA?

 

ZDOBĘDZIESZ SZEROKĄ WIEDZĘ Z ZAKRESU:

  • podstawowych pojęć, metod i technik stosowanych w terapii zajęciowej oraz zrozumienie jej roli i znaczenia w procesie rehabilitacji i rozwoju jednostek,
  • podstawowych koncepcji i celów terapii zajęciowej, oceny potrzeb klienta i opracowywania planu terapeutycznego;
  • zastosowania sztuki i muzyki jako form terapii, pomagającej w wyrażaniu emocji i poprawie zdrowia psychicznego,
  • zasad ruchu człowieka, analizy biomechanicznej, planowania programów ćwiczeń fizycznych oraz terapii ruchowej dostosowanej do potrzeb pacjenta
  • anatomii i fizjologii ludzkiego ciała, sposobów oceny i korekcji zaburzeń ruchowych;
  • różnych rodzajów niepełnosprawności oraz sposobów opracowywania programów terapeutycznych uwzględniających specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami;
  • sposobów stymulowania kreatywności i innowacyjności poprzez różnorodne metody i narzędzia wspierające procesy myślowe,
  • celu i sposobów rozwijania umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz motorycznych poprzez strukturyzowane zajęcia terapeutyczne,
  • metod i form wsparcia oraz rehabilitacji poprzez różnorodne zajęcia terapeutyczne, dostosowane do potrzeb i celów terapii,
  • różnych technik generowania pomysłów i rozwiązywania problemów oraz stosowania ich w praktyce terapeutycznej;
  • specyficznych potrzeb i wyzwań osób wykluczonych społecznie.

 

TWOJE UMIEJĘTNOŚCI obejmą zdolność do:

  • interpretacji ekspresji artystycznej i muzycznej w kontekście terapeutycznym oraz kreatywnego wykorzystania tych form w procesie leczenia;
  • oceny i diagnozowania zaburzeń ruchowych oraz opracowywania i prowadzenia programów terapeutycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb pacjentów;
  • pracy z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz tworzenia spersonalizowanych planów nauczania i wsparcia edukacyjnego;
  • stosowania różnorodnych technik generowania pomysłów i rozwiązywania problemów w terapii zajęciowej, myślenia poza schematami;
  • tworzenia atrakcyjnych i skutecznych zajęć terapeutycznych dostosowanych do wieku i potrzeb rozwojowych,
  • współpracy z innymi specjalistami w celu kompleksowej opieki nad pacjentem,
  • budowania relacji terapeutycznych opartych na zaufaniu i szacunku,
  • integracji terapii zajęciowej z otoczeniem społecznym pacjenta, budowania sieci wsparcia społecznego dla pacjentów;
  • zrozumienia podstawowych zasad i celów terapii zajęciowej oraz umiejętność pracy w zespole terapeutycznym
  • wspierania integracji społecznej i aktywizacji zawodowej,
  • oceny potrzeb pacjenta i planowania spersonalizowanych programów terapeutycznych, a także umiejętność oceny efektów terapii i dostosowywania interwencji w trakcie procesu terapeutycznego.

 

Terapia zajęciowa i co dalej?

Absolwenci specjalności Terapia zajęciowa realizowanej w ramach kierunku pedagogika są przygotowani do pracy:

  • jako terapeuci zajęciowi w placówkach medycznych, ośrodkach rehabilitacyjnych, szpitalach, klinikach, przychodniach zdrowia, centrach terapii alternatywnych, placówkach edukacyjnych, placówkach edukacyjno-wychowawczych, szkołach specjalnych i innych instytucjach gdzie będą prowadzić terapie zajęciowe dla osób z różnymi zaburzeniami fizycznymi, psychicznymi, emocjonalnymi i rozwojowymi;
  • jako konsultanci terapii zajęciowej współpracujący z innymi specjalistami, doradzający w zakresie planowania i realizacji terapii zajęciowych, dostosowując programy terapeutyczne do indywidualnych potrzeb pacjentów;
  • jako szkoleniowcy prowadzący warsztaty, szkolenia i wykłady na temat terapii zajęciowej, jej znaczenia i zastosowania w różnych obszarach zdrowia i rehabilitacji
  • w ramach własnej praktyki terapeutycznej, gdzie oferuje się terapie zajęciowe dla klientów z różnymi potrzebami zdrowotnymi.

Wyżej wymienione stanowiska Absolwenci mogą obejmować zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym.

 

Uwaga: Stanowiska pracy zajmowane w instytucjach oświatowych wymagają posiadania kwalifikacji pedagogicznych.

ZOBACZ TAKŻE:

AKTUALNOŚCI Z POZNANIA:

Nasi Partnerzy