Jak inteligencja emocjonalna wpływa na rozwój

Osoba medytująca wśród natury symbolizująca inteligencję emocjonalną w sztuce

 

W dzisiejszym szybkim tempie życia, umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami oraz zrozumienie emocji innych osób staje się coraz ważniejsza. Pojęcie „inteligencji emocjonalnej” wkracza na pierwszy plan, oferując klucz do lepszego zrozumienia siebie i relacji z innymi. Choć termin ten jest stosunkowo nowy w psychologii, jego znaczenie rośnie niezwykle dynamicznie. W tym artykule zgłębimy tajniki inteligencji emocjonalnej oraz przyjrzymy się temu, jak nasze środowisko wpływa na jej rozwój.

 

Inteligencja emocjonalna od Saloveya do Golemana

Inteligencja emocjonalna, choć stosunkowo nowe pojęcie, zdobyła ogromną popularność w psychologii. Peter Salovey i John Mayer są uznawani za pionierów tego obszaru, ale to książka Daniela Golemana, “Inteligencja Emocjonalna”, przyniosła mu prawdziwą sławę i rozgłos. Od tamtej pory temat ten przyciąga uwagę mediów, autorów poradników i naukowców.

Choć definicja inteligencji emocjonalnej nadal pozostaje otwarta na dyskusję, istnieje kilka konkurencyjnych modeli, w tym te autorstwa Saloveya i Mayera oraz Golemana i Bar-Ona. Podział ten dotyczy głównie podejścia do samego pojęcia inteligencji emocjonalnej – czy traktować je jako zestaw zdolności umysłowych czy też uwzględniać również cechy niementalne, takie jak aspekty fizjologiczne, motywacyjne i doświadczenia życiowe. Warto zauważyć, że badania wskazują, iż inteligencja emocjonalna nie jest cechą wrodzoną, lecz rozwija się wraz z życiowymi doświadczeniami każdej jednostki. To z kolei prowadzi do pytania: jakie czynniki wpływają na kształtowanie się konkretnych stylów rozwoju inteligencji emocjonalnej?

 

Tajemnice rozwoju inteligencji emocjonalnej według Pigeta

Jean Piaget, w swojej książce “Narodziny inteligencji emocjonalnej”, rzuca światło na kluczowy aspekt rozwoju tejże inteligencji – aktywność jednostki oparta na jej doświadczeniach. Ta koncepcja wciąż ma znaczenie dzisiaj. Piget uważa, że istotą funkcjonowania inteligencji emocjonalnej jest połączenie poznania i emocji z nabytym doświadczeniem życiowym. Innymi słowy, im więcej jesteśmy aktywni społecznie i otwarci na nowe doświadczenia, tym bardziej nasze więzi emocjonalne się pogłębiają, a zaangażowanie wzrasta. Niemniej jednak, indywidualna aktywność każdej osoby, która jest głównym czynnikiem kształtującym rozwój inteligencji emocjonalnej, zależy od jej możliwości i preferencji. Warto również pamiętać, że pomimo wewnętrznej motywacji, istotną rolę w tworzeniu więzi odgrywają czynniki zewnętrzne, takie jak:

  • środowisko, w którym żyjemy,
  • relacje rodzinne,
  • więzi kulturowe.

To właśnie one kształtują nasze działania, wymagania stawiane przed nami oraz dostarczają aktywności, które wpływają na kształtowanie naszej inteligencji w przyszłości.

 

Edukacja emocjonalna – wpływ rodziny według Mayera i Saloveya

Według Mayera i Saloveya, umiejętności emocjonalne rozwijają się przez całe życie. Ale aby osiągnąć mistrzostwo w tych umiejętnościach, potrzebujemy nieustannego wsparcia edukacji emocjonalnej, zaczynając od rodziny i najbliższego otoczenia. To właśnie tam dziecko poznaje różne emocje, uczy się, jak nimi zarządzać i jak interpretować je u innych. Środowisko rodzinne pełni kluczową rolę w tym procesie, dostarczając nie tylko wsparcia emocjonalnego, ale też modelując pożądane zachowania. Badania sugerują, że ciepłe relacje w rodzinie mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci. Jednak zaskakująco, zależność ta nie zawsze jest taka oczywista – np. w przypadku ojców. Pomimo tego, że istnieje wiele badań na temat wpływu rodziny na konkretne umiejętności emocjonalne, brakuje wciąż pełnego obrazu tego, jak rodzinne czynniki kształtują ogólny poziom inteligencji emocjonalnej. Warto więc sięgnąć po więcej badań, by poznać tajniki tej magicznej interakcji rodzinnej na rozwój emocjonalny.

 

Jak środowisko rodzinne wpływa na inteligencję emocjonalną

Badania potwierdzają, że środowisko rodzinne może znacząco wpływać na naszą inteligencję emocjonalną. Według badań przeprowadzonych przez Holley S., Hodgins i C.Blech, studenci z rodzin dotkniętych przemocą między rodzicami mieli trudności zarówno w rozpoznawaniu pozytywnych, jak i negatywnych emocji. Może być to wynikiem ograniczonej ekspozycji na różnorodne emocje w takich środowiskach. W przeciwieństwie do tego, osoby z rodzinami pozbawionymi przemocy również nie są całkowicie wolne od negatywnych emocji, ale ich doświadczenie nie jest związane z przemocą. Ta grupa ma większe szanse na opanowanie zarówno pozytywnych, jak i negatywnych emocji. Czasem rozwój emocjonalny może być zaburzony w wyniku nieprawidłowych oczekiwań dotyczących wyrażania emocji w rodzinie. Dzieci mogą być uczone, aby nie wyrażać pewnych emocji, szczególnie tych negatywnych, co może prowadzić do poczucia wstydu czy winy. Konsekwencje takiego blokowania emocji mogą być negatywne zarówno dla wyrażania emocji, jak i dla ogólnego życia emocjonalnego. W efekcie osoba może mieć trudności ze zrozumieniem swoich emocji i traktować je jak wroga, co może prowadzić do ich odseparowania od świadomości.

 

Rola języka w rozwoju inteligencji emocjonalnej dziecka

Rozwój inteligencji emocjonalnej dzieci zależy od ich zdolności do rozumienia i analizowania emocji oraz posługiwania się językiem, by opisać te doznania. Język emocjonalny pomaga dzieciom radzić sobie z własnymi uczuciami, rozumieć reakcje na nie oraz łączyć emocje z wydarzeniami, co z kolei pomaga w regulacji emocji. W kształtowaniu tej zdolności kluczową rolę odgrywają rodzice, którzy wspierają dzieci w integrowaniu języka z emocjami i wyrażaniu ich werbalnie.

Według Mayera i Saloveya, najwyższy poziom inteligencji emocjonalnej to świadome i refleksyjne regulowanie emocji. Jednak osiągnięcie tego wymaga skomplikowanych procesów poznawczych i dojrzałości psychicznej, które są wspierane przez bliskie otoczenie. Ważne jest również zrozumienie roli rodziny w kształtowaniu inteligencji emocjonalnej dzieci. Cechy osobowości i temperamentu rodziców mają istotny wpływ na sposób, w jaki traktują i radzą sobie z emocjami, co z kolei wpływa na rozwój emocjonalny ich dzieci. Badania sugerują, że rodzice, którzy potrafią radzić sobie z własnymi emocjami, mają dzieci, które lepiej radzą sobie z emocjami i są bardziej odprężone. Z kolei dzieci, których rodzice mają trudności z dojrzałością emocjonalną i społeczną, często odzwierciedlają te same cechy, co wpływa na ich rozwój emocjonalny i społeczny.

 

Podsumowanie

Wnioski płynące z analizy relacji między więziami rodzinnymi a inteligencją emocjonalną są jasne: ciepło, empatia i szacunek w rodzinie mają kluczowe znaczenie dla rozwoju kompetencji emocjonalnych i społecznych u dziecka. Rodzina, która skutecznie spełnia swoje funkcje opiekuńcze i wychowawcze, tworzy warunki sprzyjające zdrowemu rozwojowi emocjonalnemu. To właśnie w takim środowisku dziecko uczy się radzenia sobie z emocjami, rozumienia ich i reakcji na nie, a także odnajduje wzorce zachowań emocjonalnych. Natomiast rodzina o patologicznych cechach może stanowić przeszkodę w zdobywaniu umiejętności emocjonalnych i społecznych. Dlatego tak istotne jest zrozumienie roli, jaką odgrywa rodzina w kształtowaniu naszej inteligencji emocjonalnej. Wspieranie zdrowych relacji rodzinnych i edukacja rodziców na temat znaczenia empatii i wsparcia emocjonalnego może przyczynić się do stworzenia bardziej harmonijnych i wspierających środowisk rodzinnych, które sprzyjają pełnemu rozwojowi emocjonalnemu dzieci.

Testimonial by mgr Monika Niedzielko
Absolwentka Uniwersytetu Opolskiego Wydziału Filologicznego na kierunku Język angielski w biznesie oraz Akademii Polonijnej na kierunku Nauczyciel języka angielskiego oraz francuskiego. Uzyskała także tytuł zawodowy magistra psychologii w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa. Autorka kilku artykułów naukowych opublikowanych w przeglądzie naukowo-metodycznym Wyższej Szkole Bezpieczeństwa, które są wstępem do otwarcia przewodu doktorskiego. Szczególnie interesują ją zagadnienia związane z psychologią społeczną jak i bezpieczeństwem kulturowym.
mgr Monika Niedzielko
Kategorie:
Ostatnio dodane w tej kategorii: