Są trzy rodzaje ludzkich zachowań: uległość, agresywność i asertywność. Jedną z kwestii, które warto podjąć w trosce
o samorozwój, a jednocześnie tworzenie i umacnianie dobrych relacji interpersonalnych, z dziećmi i dorosłymi jest asertywność. Zaczepki i sytuacje, w których zastanawiamy się kto zawinił są na porządku dziennym. Jeśli chcemy komuś zwrócić uwagę należy pamiętać, aby nasza krytyka była mądra i przemyślana oraz uwzględnić w tym realizację podstawowego celu, jakim jest pozytywna zmiana na lepsze. Technika FUKO składa się z czterech kroków, które powinniśmy ująć w komunikacie, by umiejętnie przekazać to, co dla nas ważne i co zaniepokoiło lub zasmuciło nas w zachowaniu dziecka czy partnera.
O swoich uczuciach zawsze mamy prawo mówić!
FAKTY czyli opis sytuacji, wydarzenia. Ważne jest by opierać się na własnych obserwacjach, a nie na opiniach czy interpretacjach innych. Nie oskarżajmy, nie osądzajmy, mówmy o faktach.
“A faktem jest, że zostawiłaś po sobie brudny stół ”
UCZUCIA przedstawienie uczuć osoby pod wpływem zaobserwowania FAKTU, np. “Jestem rozczarowana faktem, że nie posprzątałaś po śniadaniu.”.
KONSEKWENCJE czyli określenie, jakie konsekwencje ma FAKT, ponieważ osoba popełniająca błąd może być tego nieświadoma, np. “W związku z tym, że nie posprzątałaś po sobie, grupa będzie teraz czekać.”
OCZEKIWANIA czyli zakończenie rozmowy informacją o tym, czego oczekujemy, np. “Jesteś rozsądną osobą i mam nadzieję,
że w przyszłości podobna sytuacja nie będzie miała miejsca.”
Taka krytyka nikogo nie urazi a może spowodować, że do niepożądanego zachowania nie dojdzie, a jedynie pozostanie zmieszanie wewnętrzne. Natomiast konstruktywna informacja zwrotna taka jak FUKO czyni cuda. Przekonajcie się sami !
P. Natalia SOBIERALSKA- studentka I roku Pedagogiki Wydziału Studiów Społecznych w Poznaniu